Clicky

ثبت برند روغن زیتون

 

ثبت برند روغن زیتون : روغن زیتون به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب غیر اشباع باعث طول عمر و کاهش بیماری های مرتبط می شود . در این مقاله ضمن تعریف ثبت برند ، به نکاتی در ارتباط با ثبت برند زیتون نیز می پردازیم .

ثبت برند روغن زیتون
ماده یک قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات مصوب یک تیرماه ۱۳۱۸ ، علامت تجاری ( برند ) عبارت است از هرگونه علامتی اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر و … که برای امتیاز و تشخیص لوازم صنعتی و تجاری تعیین و انتخاب می شود .

مالکین برند و علامت تجاری روغن زیتون در ایران چه منافع و مزایایی دارند ؟
حمایت از علامت تجاری به دارندگان علائم تجاری در استفاده از آن در جهت توسعه محصولات خود از لحاظ کمی و کیفی کمک شایانی می کند و از منظر دیگر برای مصرف کننده امکان انتخاب از میان چندین گزینه را تسهیل می نماید.

لذا حق استعمال و استفاده انحصاری برای کسی شناخته می شود که مطابق مقررات قانون علامت خود را به ثبت رسانده باشد که در بند د ماده ۴۰ مدت اعتبار و حمایت از آن را ۱۰ سال قرار داده است و در صورت تجدید علامت توسط صاحب آن حق استعمال انحصاری برای ده سال دیگر تضمین می گردد که در قاننون ایران این تجدید علامت محتاج به آگهی مجدد نیست.

لذا مالک علامت تجاری ثبت شده بر اساس حق استعمال انحصاری که به دست می آورد می تواند :

خواستار منع استعمال علامت تجاری یکسان یا مشابه با علامت خود که از سوی شخص دیگر و بدون اجازه او صورت می گیرد شود. تقاضای منع استعمال در دادگاه قابل ارائه است.
خواستار رد اظهارنامه ثبت علامت تجاری یکسان یا مشابه خود که از سوی شخص دیگری در ادامه مالکیت صنعتی ارائه شده است بشود.
خواستار ابطال ثبت علامت تجاری یکسان یا مشابه با علامت تجاری خود توسط دیگران شود.
حق استعمال انحصاری در تمامی نقاط کشور ایران قابل استناد است و در واقع اصل صلاحیت سرزمینی حاکم بوده و محدود به مکان خاصی نمی باشد لذا هر کس در هر نقطه از ایران علامت تجاری یکسان یا مشابه با علامت ثبت شده را به کار ببرد مالک علامت تجاری ثبت شده می تواند منع استعمال آن را تقاضا نماید.
از جمله سایر مزایای ثبت برند می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

از برند و آرم تجاری برای دریافت گواهی و نشان استاندارد استفاده می شود.
با ثبت برند ، شرکت ها ملزم می شوند که کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند تا نام و نشانشان موفق تر و ماندگار تر شود.
این علامت ها نوعی ابزار برای بازاریابی محسوب می شوند که شهرت شرکت ها بر اساس آن صورت می گیرد و وجهه شرکت ها بر پایه ی آن ها شکل می گیرد.
در قراردادهای اعطای نمایندگی، این گزینه از مهم ترین ویژگی هایی است که باید قید شود.
در صورتی که شرکت بتواند برند سازی موفقی داشته باشد، می توان برند را جزء دارایی های ارزشمند این شرکت به شمار آورد.
شرکت ها برای دریافت تسهیلات نیاز به ارائه آرم تجاری خود دارند.
ثبت برند روغن زیتون اجباری است یا اختیاری ؟
به کاربردن و ثبت علامت تجاری ، اختیاری است ولی در موارد ذیل ، به گفته آیین نامه نصب و ثبت اجباری علائم صنعتی، از نظر تسهیل نظارت مبدا و ساخت اجناسی که هبرای مصرف و استعمال مستقیم بر روی بدن، به کار می رود و برای جلوگیری از تقلب و تقلید، در مورد برخی اجناس دارویی و خوراکی و آرایشی به کار بردن علامتی که به ثبت داده شده است، الزامی است و این اجناس باید با علامت تجاری ثبت شده، عرضه شود.

اجناس مزبور به شرح ذیل است :

داروهای اختصاصی ( اسپسیالیته ) مورد استعمال طبی یا بیطاری ( = دامپزشکی ) که با نسخه پزشک یا بدون آن مصرف می شود.
مواد غذایی که در لفاف و یا ظروف و به اسم مشخصی باشند. مانند کنسرو و مواد غذایی، پنیر ، شیر ، مربا ، ترشی ، کره ، روغن های مختلف ، شکلات ، آبنبات و غیره .
آب های معدنی گازدار، شربت ها ، آب های میوه ، نوشیدنی ها ، که در تحت اسم و ظروف مشخصی به معرض فروش گذاشته می شود.
مدارک لازم جهت ثبت برند روغن زیتون
تکمیل دو نسخه اظهارنامه علامت
مدارک هویت متقاضی
الف) اشخاص حقیقی : کپی شناسنامه و کارت ملی

ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی ، تصویر شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
– مدارک نماینده قانونی: در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی ( وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضاء برای اشخاص حقوقی و …) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.

– ده نمونه گرافیکی با تصویر از علامت درخواست حداکثر در ابعاد ۱۰×۱۰ سانتی متر

– در صورت سه بعدی بودن علامت، ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.

– ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط به عنوان مثال: جواز اعلامیه تاسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت . وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا پروانه کسب و…

– استفاده از حق تقدم: در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم (حداکثر تا۶ ماه) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوطه به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف مدت ۱۵روز از آن تاریخ تسلیم نمایند.

– نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تأییدیه مقام صلاحیت دار

رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
الف) هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی

ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه های ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس میبایست به شماره حساب ارزی به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد.

پس از آنکه علامت تجاری به ثبت رسید گواهی ثبت با الصاق یک نمونه کامل آن به صاحب علامت داده می شود.

در انتها، یادآوری می گردد که :

مرجع ثبت علائم تجاری و اختراعات ، ” اداره کل مالکیت صنعتی ” است. ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می آید.

برای ثبت برند تاریخ تقاضای ثبت آن هم بسیار مهم است. اگر یک علامت تجاری هم زمان دو متقاضی برای ثبت داشته باشد، متقاضی ای که تاریخ تقاضای آن ارجحیت داشته باشد اجازه ی به ثبت رساندن آن را دارد.

هر گاه علامت ثبت شده، ظرف سه سال از تاریخ ثبت آن ، از طرف صاحب علامت یا قائم مقام یا نماینده قانونی او ، بدون عذر موجه ، مورد استفاده تجاری در ایران یا در خارجه قرار نگیرد، هر ذی نفعی می تواند ابطال آن را از دادگاه درخواست نماید.

اگر یک علامت تجاری هم زمان دو متقاضی برای ثبت داشته باشد متقاضی ای که تاریخ تقاضای آن ارجحیت داشته باشد اجازه به ثبت رساندن آن را دارد.

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره با ما در موسسه ثبتیکال تماس حاصل فرمایید.
کارشناسان ما در این موسسه ، با سال ها تجربه ، آماده ی ارائه خدمات به شما عزیزان می باشند.